Recension: ”Snow White and the Huntsman”

När den första trailern till Snow White and the Huntsman landade tyckte jag att filmen verkade otroligt lovande. Då Tarsem Singhs Snövit-rulle Mirror Mirror helt vänder sig åt en yngre publik var det trevligt att se Bröderna Grimms saga ur ett mer mörkt och moget perspektiv. Nu – exakt sju månader senare – har jag sett filmen och ska försöka koncentrera mina tankar kring den i ett blogginlägg, en inte helt enkel uppgift.

Filmen handlar inte helt otippat om prinsessan Snövit (Kristen Stewart) som hålls fången i ett torn efter att hennes mamma – den riktiga drottningen – dött och hennes pappa då gifte om sig med onda Ravenna (Charlize Theron) som dödar honom och tar över kungariket. När Snövit växt upp lyckas hon så småningom fly ut i den mörka skogen och tillsammans med den jägare (Chris Hemsworth) som till en början jagar henne och sju dvärgar bildar hon en stark rebellrörelse som kan utmana den elaka drottningens hjärngrepp.

Den här berättelsen är alla väldigt bekanta med, vilket i sig utgör en stor utmaning för regissören Rupert Sanders och hans team. Det finns stor risk för att det blir lite tröttsamt för publiken att höra samma story än en gång. Lyckligtvis har man här blandat i en del nytt i själva berättelsen så det blir aldrig något större problem. Visst, det allra mesta känner vi igen, men vissa bitar – exempelvis kring prins-karaktären (Sam Claflin) – är helt fräscha.

Man har också kraftigt expanderat den värld som berättelsen utspelar sig, och istället för en liten, mer intern kamp så får vi här ett episkt, bombastiskt fantasyäventyr med alla väntade ingredienser. Det bjuds på massiva stridsscener, intressanta varelser, magi och allmänt visuellt spektakel, Lord of the Rings-känslan är inte långt borta. Sanders lyckas skildra det mesta av detta på trovärdigt vis (inom den värld som han spelar i), men ibland märks det också att specialeffekterna skulle ha haft nytta av en extra tillputsning. Hur som helst är allt väldigt snyggt och intressant rent visuellt, Snövits ljusa värld sätts i skarp kontrast mot drottningens mörka.

Skådespelarmässigt fungerar filmen också helt okej. Kristen Stewart är väl inte den mest stabila av skådespelare men hon är heller inte så fruktansvärt dålig som vissa tycker, här är hon varken överdrivet bra eller överdrivet dålig, hon bara är. Charlize Theron däremot, hon vet hur man gör avtryck och är – precis som i Prometheus och många andra filmer – den som stjäl showen, trots att hon stundtals tappar balansen på den klippkant som sluttar ner mot det djupa överspelsträsket. Hemsworth gör sin vanliga buffliga macho-grej och likt Stewart gör han inget vidare intryck. En bra bit in i filmen höjs skådiskalibern avsevärt när ett gäng mer eller mindre briljanta skådisar – Eddie Marsan, Ray Winstone, Ian McShane, Bob Hoskins, Nick Frost, Toby Jones m.fl. – äntrar scenen som de sju dvärgarna (”förminskade” med hjälp av CGI) och de lockar fram flera stora leenden.

Trots sina brister så bjuder Snow White and the Huntsman på riktigt snygg och fartfylld underhållning, och även om man glömt filmen samma sekund som man lämnar biosalongen så hade man hyfsat trevligt när man väl satt där, det är verkligen ingen genomdålig film. Nu när jag efteråt försöker sätta fingret på vad det var som var underhållande inser jag dock att det i princip bara var det ytliga, det artificiella, som jag tyckte om. Skrapar man på ytan finns det tyvärr inte mycket av värde och filmen är egentligen bara ett påkostat, ambitiöst skal som är fint att titta på. Att det är Rupert Sanders debutfilm är dock smått förbluffande, det ska bli intressant att se vad den här snubben gör framöver.

Annonser